Onze mobieltjes worden steeds mooier, slimmer en duurder. Logisch dat we bang zijn dat er iets mee gebeurt. En daar spelen verzekeraars slim op in. Wanneer je een nieuwe telefoon aanschaft, zal de verkoper altijd een telefoonverzekering voor het toestel aan je proberen te slijten. De verkoper begint over hoe vervelend het is om een gebroken scherm te hebben en over het ongemak wanneer je nieuwe telefoon gestolen zou worden. En natuurlijk, het klinkt logisch om je dure nieuwe telefoon te verzekeren. Maar hoe slim en nuttig is zo’n telefoon verzekering nou eigenlijk?

Verloren, laten vallen, natgemorst of gestolen: een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je de schade laat repareren of het toestel vervangt, lopen de kosten al snel flink op. Verzekeren lijkt de uitkomst. Echter, de kosten van een smartphone-verzekering zijn hoog en blijken er veel uitzonderingen waarbij je alsnog zelf je portemonnee moet trekken. Toch heeft nog altijd één op de drie Nederlanders een smartphone-verzekering.

Geringe dekking en hoog eigen risico
De dekking die de telefoonverzekeringen bieden, is vaak erg mager. Cosmetische schade wordt regelmatig niet gedekt. Heeft het scherm van jouw mobiele telefoon een flinke barst, maar werkt het toestel verder nog prima, dan kun je dus lang niet altijd op je toestelverzekering rekenen. Ook ‘gewoon’ verlies van je telefoon is zelden verzekerd. Pas bij diefstal met braaksporen, kom je in aanmerking voor vergoeding. Let wel: meestal geldt er nog een eigen risico.

Wat kost verzekeren eigenlijk?
Stel, je schaft een iPhone aan. Een smartphone, die nog veel verkocht wordt. Via www.telefoonverzekeringvergelijker.nl vind je de verzekeringstarieven die de telecomaanbieders rekenen wanneer je de iPhone bij hen wilt verzekeren. Je kunt kiezen voor een basisdekking, waarbij voornamelijk schade aan het toestel gedekt is. Of je kiest voor een uitgebreide dekking, die ook verlies en diefstal vergoed.

Reparatie zelf regelen goedkoper
De meeste mensen verzekeren hun telefoon gedurende de looptijd van het aankoopcontract. Meestal is dit twee jaar, soms één jaar. Laat je het scherm kapot vallen? Voordat je verzekeraar de reparatie laat verzorgen, betaal je € 45 eigen risico. Je hebt dan in feite al € 141 aan je verzekeraar betaald. Op internet vind je volop reparateurs die voor circa € 100 het scherm van je iPhone 6 vervangen. Een stuk goedkoper dus.

Ook bij verlies of diefstal ben je, zelfs bij een uitgebreide verzekering, nauwelijks duurder uit wanneer je zelf het toestel opnieuw aan zou schaffen. Stel, je hebt bij T-Mobile een 2jarige verzekering met uitgebreide dekking voor je iPhone 4S. Hier betaal je gedurende die twee jaar in totaal €334,80 voor. Het eigen risico bij verlies bedraagt € 45. In totaal is dit € 379,80. Op dit moment betaal je in de Apple Store € 399 voor een losse iPhone 4S. Slechts twee tientjes meer dan het bedrag dat jij aan de verzekering kwijt bent.

Voordeel bij veel schade
Los van het prijsverschil bestaat natuurlijk de kans dat je helemaal geen aanspraak op de verzekering hoeft te doen. In dat geval heb je € 334,80 aan verzekeringspremie voor niets betaalt. Enkel wanneer je meerdere keren aanspraak zou MOGEN maken op de telefoon verzekering, ben je wellicht voordeliger uit. Ware het niet dat hier ook weer haken en ogen aanzitten: bij bijvoorbeeld KPN betaal je bij een tweede maal schade een verhoogd eigen risico.

Zoals bij de meeste verzekering geldt de vuistregel ‘kun je het zelf betalen, dan niet verzekeren’. Wanneer je zuinig bent op je toestel en een buffer hebt waarmee je eventuele schade zelfstandig kunt opvangen, heb je de dure smartphone-verzekering niet nodig. Bovendien kun je diefstal of valschade in sommige gevallen ook claimen via je inboedel- of reisverzekering, wat een specifieke verzekering voor je mobiele telefoon compleet overbodig maakt.